Elf dagen op ruim twee uur vliegen van Hong Kong

Ik ben elf dagen weggeweest – op vakantie in plaatsen op zo’n twee en een half uur vliegen van Hong Kong verwijderd. Het voelde langer en verder weg. Het waren heerlijke dagen, waarin ik vele kilometers heb gewandeld, veel heerlijk Chinees eten heb gegeten, veel Chinees heb gesproken (of althans, heb geprobeerd), veel heb gezien – en heel weinig heb nagedacht over mijn onderzoek en Hong Kong.

Ik bezocht eerst een vriendin in Hangzhou, een stad die bekend staat om zijn prachtige West Lake. Daarna reisde ik met de bus naar Putuoshan, het kleine boeddhistische pelgrimage-eiland waar ik in het voorjaar van 2009 mijn Master onderzoek voor Antropologie heb gedaan. Vervolgens pakte ik een andere bus naar Suzhou, een stad met prachtige tuinen, kleine straatjes langs het water, erg vriendelijke mensen en de lekkerste baozi die ik ooit heb gehad. Tenslotte reisde ik met de trein het laatste stukje naar Shanghai en spendeerde ik nog bijna drie dagen in een van de grootste steden ter wereld, die ik nog altijd – net als vier jaar geleden – erg onvriendelijk vind. Gisteravond ben ik teruggekomen met het vliegtuig; terug in Hong Kong voor de laatste twee maanden van mijn onderzoek.

In de aankomende twee maanden moet ik nog veel data verzamelen en wil ik nog met veel mensen spreken. Eind mei ga ik vier dagen in retraite met ruim duizend (!) andere mensen, onder leiding van de Vietnamese Zenmeester Thich Nhat Hahn. In juni komen twee lieve vrienden uit Nederland me bezoeken, en wil ik naar een conferentie in Macau. Op 5 juli vlieg ik terug naar Sydney.

Eigenlijk is er dus niet veel tijd meer over. Nog 55 dagen die ik volledig aan onderzoek kan besteden. Het aftellen is dus begonnen. Het wordt tijd dat ik nog eventjes ga knallen.

Maar vandaag nog even niet. Vandaag bekijk ik nog even mijn foto’s van de afgelopen dagen en waan ik me weer even in dat heerlijke barretje aan Pingjiang Lu in Suzhou, aan het water, met een lekkere kop koffie, een stuk blueberry cheese cake en het boek “Soul Mountain” van Gao Xingjian, een prachtig boek dat nergens over gaat. Vandaag herinner ik me nog even de heerlijke vakantie ik heb gehad in een prachtig land.

One thought on “Elf dagen op ruim twee uur vliegen van Hong Kong

  1. Hallo Maris, Wat weer een belevenissen, ook het filmpje van de fonteinen o.b.v. muziek van Andrea: wauw. Bij ons is alleen maar gedoe over het koningsnummer dat heel veel emoties heeft losgemaakt: allemaal flauwekul. Pa zou zeggen:ga aan ‘t werk. Alles staat inmiddels aardig op scherp i.v.m. het spektakel koningsdag, Oma gaat langzaam achteruit, ze is steeds vaker moe en houdt veel vocht vast, ik denk dat haar hart niet meer zo wil meewerken. We hopen dat ze haar broer en schoonzus uit Australie (Herman en Rikie) nog mag zien, zij komen begin juni naar Holland. We hebben de reis naar Andalusie van de ANWB gecanceld, we hebben besloten korte uitstapjes te maken met de camper en dan veel te wandelen overal, saai he. Wel wat anders allemaal dan jouw leven nu. Blijf maar fijn genieten, ondanks dat je nog heel heftig aan de bak moet. xxx en knuffels van mam en pap

Leave a Reply

